Markalaşma Stratejisi Nedir, Ne Değildir?
Markalaşma stratejisi
markanın rekabet avantajını yansıtmalı hedef kitle ve tüketiciyi
tanımlamalıdır.
Tüketici ile
iletişim sağlamalı ve neden bu markayı tercih edeceğini açıkça ifade etmelidir.
Temel
Markalaşma Stratejileri
- F.R.E.D.
- D.R.E.A.M.
- Aile Markası Stratejisi
- Marka Genişlemesi Stratejisi
- Çoklu Markalaşma Stratejisi
Markalaşma
Stratejisi=F.R.E.D.
F.R.E.D.
Açılımı ise şu şekildedir
Familiarity=Bilinirlik
Relevce=Uygunluk
Esteem=İtibar
Differentiation=Farklılaşma
Bir çok firma marka yaratma sürecinde ilk önceliği bilinirliğe vermiştir sonra farklılaşma gelerek markalaşma stratejilerine devam etmiştirler.
Markalaşma
Stratejisi=D.R.E.A.M. Aile Markası Stratejisi
D.R.E.A.M. Strajisi F.R.E.D
stratejisi ile birçok benzer yanları vardır açılımı ise şu şekildedir
Differentiation=Farklılaşma
Relevce=Uygunluk
Esteem=İtibar
Awareness=Farkındalık
Mind's Eye=imgelem=>Gillette'in
Ronaldo ile yapmış olduğu reklam.
Markalaşma
Stratejisi=Aile Markası
Stratejisi
Aile markası,
ürünle ilişkili çeşitli tanımlamaların tek bir marka altında toplanmasına
denir.
Örnek Arçelik bir aile markasıdır içinde
buzdolabı,televizyon,bulaşık makinesi birden fazla ürünü tek marka adında
toplanmasıdır..
4 Tür aile
markalaşma stratejisi vardır
- Kişisel Marka=Oral-B,Gillette,P&G
- Bütün Ürünler için ayrı ismi olan markalar=Vakko,Vakkorama
- Bütün ürünler için geniş kapsamlı bir aile ismi olanlar=Bosch,Arçelik,Samsung
- Bireysel ürün isimleri ile şirketin isminin kombinasyonu=Komili
Markalaşma Stratejisi: Marka
Genişletme
Aynı marka
ismiyle pazara ürün sunulması olayına denir. Örnek olarak Samsung hem telefon
işinde vardır hem de beyaz eşya işinde yada bosch ev aletleri işinde bir kolu
varken beyaz eşya tarafında da bir kolu var. Aynı marka üzerinden genişleme
olayına marka genişletme denir.
Markalaşma
Stratejisi: Çoklu Markalama
Bir
kurumun aynı ürün kategorisinde bir birden fazla ürün ortaya sunmasına denir.
Bu ürün sunumu sayesinde bu
markalardan birine tüketiciyi çekerek pazar payını artırmayı hedefler. Mesela
Cola ve Fanta içecekleri Coca-Cola şirketine ait iki markadır.
Odaklanmanın
Önemi
Bir odak
noktasına sahip olmamak markalaşmada yapılan önemli hatalardan birisidir.
Odak noktanız;Liderlik,iyi
servis,ürün kalitesi,fiyat avantajı gibi vurgularla tüketiciye aktarır.
Fark
Yaratmanın Önemi
Farklılaşamamak,
kendini iyi anlatamamak ve tüketicinin zihnini karıştırmak sizin tüketicinin
gözündeki imajınızı zedeler o yüzden farklılaşmak için en güçlü yanınıza odaklanın,
her şeyde en iyi olmayı bırakın ve tek bir şey üzerinde iyi olmayı hedefleyin
bu sayede ürünüz sizi zaten iyi ve fark yaratmış olacak.
Tutarsız Olmak
Vaadinizin
arkasında durmamak markanızı öne çıkartmak için çalışanlara prim sözü verdiniz
tüketicilerine bizim ürünlerimizin şu kadarı sokak hayvanlarına gidiyor dediniz
ve bunu yapmadığınız birden ortaya çıktı verdiğiniz vaatleri tutmadınız hızlı
yükseldiğiniz gibi hızlı bir düşüşe girmiş olacaksınız ve bu tüketicilerin
aklına kazınır ve marka ve imajınızı yerle bir etmeye yeterli olacaktır.
Genel
Hatalar
- Boş vaatte bulunmak
- İsviçre çakısı gibi olmak her iş ile uğramak imkânsızdır ve markanızı sıradanlaştırır.
- Çaba sarf etmeden başarıyı bugün istemek, marka geleceğe yatırımdır beklemeniz lazım.
- Değişen pazar, teknoloji gibi koşullardan yararlanılmaması. Sabit kalıp zaten satıyorum diyerek hiç değişiklik yapmamak büyük bir hata olur.
- Markanıza güvenmemek, sahip olmadığınızı düşünmek
- Marka oluşturmanın masrafsız olduğunu düşünmemek eğer teknolojiyi takip ediyorsanız müşterinize ulaştığınız her adım kendi markanızı satmanıza yarayan bir adımdır.
- Rakiplerinizi çok fazla takmayın bir rakibiniz beyaz eşya pazarına girdi diye sizin de girmenize gerek yok.
- Kafayı kuma gömmek. Empati yapabilme kendinizi müşteri yerine koyup ne istediğinizi anlamalı ve analiz etmelisiniz.
- Vereceğiniz hizmet yada ürüne isim düşünülmemesi.
